wsi-logo

Diabetesfitness

Diabetesfitness

Diabetes mellitus – in de volksmond suikerziekte genoemd – is een ziekte die steeds meer voorkomt. Vooral het aantal mensen die lijden aan diabetes mellitus type 2 is een snel groter wordende groep. Deze vorm van diabetes wordt ook wel een welvaartsziekte genoemd, omdat te weinig beweging, te veel eten en daardoor overgewicht belangrijke veroorzakers blijken te zijn.

 

Oorzaken waar iets aan gedaan kan worden en daar hoef je niet alleen voor te staan. Warren’s sportinstituut heeft een  diabetesfitnessprogramma opgesteld. Een bewegingsprogramma dat twaalf weken duurt en waarin je een nieuwe actieve leefstijl wordt aangeleerd. De deelnemers zijn enthousiast en zeer gemotiveerd en de tot nu toe behaalde resultaten zijn bijzonder positief.


Diabetes

Diabetes mellitus is een ziekte waarbij de stofwisseling van de glucosehuishouding is verstoord. De oorzaak ervan kan verschillen. Bij 15 tot 20 procent van de patiënten maakt de alvleesklier geen insuline meer aan, doordat de cellen die dat normaliter doen, blijvend zijn vernietigd. Het dagelijks toedienen van insuline is de enige remedie. In ruim tachtig procent van de gevallen - het type 2 - maakt de alvleesklier nog wel insuline aan, maar dit is of onvoldoende of het lichaam blijkt ongevoelig te zijn geworden voor deze belangrijke stof in onze stofwisseling. Het effect is hetzelfde, er wordt geen of onvoldoende glucose uit het bloed gehaald met alle gevolgen van dien.

De oorzaak is echter totaal verschillend. Onderzoek heeft uitgewezen dat door regelmatige beweging - dagelijks dertig minuten - de insulinereceptoren in de spieren weer toenemen. Daardoor wordt het lichaam weer gevoelig voor insuline. Wanneer wordt gestopt met bewegen, wordt dit in korte tijd weer teniet gedaan. Blijven bewegen is derhalve van groot belang.


Vicieuze cirkel

Overgewicht, iets waar veel diabetespatiënten van het type 2 aan lijden, blijkt een grote belemmering om te gaan bewegen. Door hun omvang gaat bewegen minder makkelijk en vaak is er sprake van schaamte. Doordat ze zich niet goed voelen, bewegen ze nog minder waardoor ze zich nog slechter gaan voelen. Een vicieuze cirkel waar zelf moeilijk uit te komen is. In de diabetesfitnessgroep kunnen zij lotgenoten ontmoeten, een contact dat de eerste groep zeer prettig vindt. Ze blijken niet de enigen te zijn die met het probleem te kampen hebben. Na de training is er ruim voldoende tijd om bij een kopje thee of koffie met elkaar van gedachten te wisselen en om informatie te krijgen over gezond gedrag t.a.v. bewegen en voeding.


Gedragsverandering

Gedurende drie maanden waarin twee maal per week in Warren’s Sportinstituut bij elkaar wordt gekomen, krijgen de deelnemers een gevarieerd bewegingsprogramma, afgestemd op hun persoonlijke niveau. Meest belangrijke doel is weer plezier krijgen in bewegen en vertrouwen in het eigen lichaam. Onder leiding van onze instructeurs wordt kennisgemaakt met onder meer cardiotraining, krachttraining, aerobics en Pilates.

De bedoeling van de bewegingsstimulering is dat je (weer) een actieve leefstijl ontwikkelt, dat wil zeggen een leefstijl waarbij je dagelijks tenminste dertig minuten matig intensief actief bent. Dat hoeft niet per definitie bij een sportinstituut te zijn, maar kan in de vorm van de fiets nemen in plaats van de auto, de kinderen lopend naar school te brengen en de trap de voorkeur te geven boven de lift. Eigen verantwoordelijkheid staat voorop. Alleen wanneer je er zelf open voor staat, kun je blijvend jouw bewegingsgedrag veranderen. Je hebt zelf de keus op welke manier je dat gaat doen.

+++ Power Yoga+++ KettleBell en TRX trainingen in Small Group PT cursussen +++ Warren's hulp initiatief +++ Hatha Yoga +++ Onze sandwiches zijn vanaf heden van het Vlaams Broodhuys +++ Klim jezelf naar de top +++ Prana Yoga +++ Voor iedereen, voor elk budget +++ Lekker stoom afblazen in de sauna +++ Mindfull Yoga +++ Je weer helemaal fit trainen? +++ Yoga / Tai Chi / Pilates in de avond en op zondagochtend +++ Iyengar Yoga +++ Openingstijden: Maandag tot en met vrijdag van 6.55 tot 22.00 uur; Zaterdag van 8.55 tot 17.00 uur en zondag van 7.55 tot 17.00 uur